NyIzd lil heroes

Off-Duty Day-3 Nasi Ayam YoursAbadi PART 1

Posted by: NyIzd in

Baru lepas siap buat Nasi Ayam..This is a dish dat my family really love..My Mok(aunti) yang ajar..Senang jer and diJAMIN sedap/nyaman..hehe..
Blog Buddies, u all have to try this resepi..Ur children will love it..
Tapi ni bkn steam chicken rice,k..Its a little bit different.

Ada 2 phase nak buat nasi ayam ni..
1st phase masak nasi and ayam
2nd phase is the sambal/cicah utk ayam..
tu nanti noy akan post,k..


Chicken stock
rebus all the chicken pieces dengan halia(more ginger, the better),
garam(biar lebih and terasa masin),
sedikit serbuk stock ayam

Rebus dengan slow heat
Biar kan sehingga minyak ayam tu keluar..

Nasi ayam
Beras wangi(tak leh beras biasa),
Tumis bwg (blended) dengan margerin/butter & sedikit minyak bijan,
Then tumis beras wangi yg telah di cuci

Campur beras dengan stock ayam(add in some of the ginger pieces from the stock)
Add extra amount of chicken stock.
contoh,if nak masak 2 cawan beras,put in 4 cawan air stock ayam.


Kalau ada rice cooker with steamer,this is very useful.
Use the steamer for the chicken pieces used for the chicken stock.
So sambil masak nasi,ayam tu can be heated and steamed..

Thats all for now..
Next is the cicah..
will be posted soon..
Ni selingan aka advert semata2x..hehe
Sambil masak,Darwish sibuk nak join in..hehe
So,gave him Soya Bean to drink..
1 full cup lesap..not a single drop left..hehe.
except yang tumpah tu

This entry was posted on Wednesday, March 04, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

4 Comments

ehmm yummy.. kite suke nasi ayam... favorites... ni yang nk kena buat time coti nih... huhuuhhu...

mesti coba..tak rugi..hehe

Boleh cuba nie... Nanti pinjam resepi yer..hehehe

liana...ambik ah the rsepi..noy pun ambik dari my aunti

Post a Comment