Baru lepas siap buat Nasi Ayam..This is a dish dat my family really love..My Mok(aunti) yang ajar..Senang jer and diJAMIN sedap/nyaman..hehe..
Blog Buddies, u all have to try this resepi..Ur children will love it..
Tapi ni bkn steam chicken rice,k..Its a little bit different.
Ada 2 phase nak buat nasi ayam ni..
1st phase masak nasi and ayam
2nd phase is the sambal/cicah utk ayam..
tu nanti noy akan post,k..
Blog Buddies, u all have to try this resepi..Ur children will love it..
Tapi ni bkn steam chicken rice,k..Its a little bit different.
Ada 2 phase nak buat nasi ayam ni..
1st phase masak nasi and ayam
2nd phase is the sambal/cicah utk ayam..
tu nanti noy akan post,k..

Chicken stock
rebus all the chicken pieces dengan halia(more ginger, the better),
garam(biar lebih and terasa masin),
sedikit serbuk stock ayam
Rebus dengan slow heat
Biar kan sehingga minyak ayam tu keluar..
Nasi ayamBeras wangi(tak leh beras biasa),
Tumis bwg (blended) dengan margerin/butter & sedikit minyak bijan,
Then tumis beras wangi yg telah di cuci
Campur beras dengan stock ayam(add in some of the ginger pieces from the stock)Add extra amount of chicken stock.
contoh,if nak masak 2 cawan beras,put in 4 cawan air stock ayam.
Kalau ada rice cooker with steamer,this is very useful.
Use the steamer for the chicken pieces used for the chicken stock.
So sambil masak nasi,ayam tu can be heated and steamed..
Thats all for now..
Next is the cicah..
will be posted soon..
Ni selingan aka advert semata2x..heheSambil masak,Darwish sibuk nak join in..hehe
So,gave him Soya Bean to drink..
1 full cup lesap..not a single drop left..hehe.
except yang tumpah tu
This entry was posted
on Wednesday, March 04, 2009
and is filed under
food
.
You can leave a response
and follow any responses to this entry through the
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
.


ehmm yummy.. kite suke nasi ayam... favorites... ni yang nk kena buat time coti nih... huhuuhhu...
mesti coba..tak rugi..hehe
Boleh cuba nie... Nanti pinjam resepi yer..hehehe
liana...ambik ah the rsepi..noy pun ambik dari my aunti